nothing’s for somethingnothing’s for something

fieldworks / ハイネ・アヴダル & 篠崎由紀子fieldworks / Heine Avdal & Yukiko Shinozaki

KAAT神奈川芸術劇場 ホールKAAT Kanagawa Arts Theatre, Hall
〒231-0023 横浜市中区山下町281Map281 Yamashita-cho, Yokohama 231-0023 Map
2.9 Sun 17:30
上演時間Run Time 60分60 min
2.9 Sun 17:30
上演時間Run Time 60分60 min
オーディエンス

前売・当日¥3,500

プロフェッショナル

¥1,500

Adv & Door¥3,500

¥1,500

 

製作:Heine Avdal (オスロ), fieldworks (ブリュッセル)

共同製作:Kaaitheater (ブリュッセル), APAP Network, BUDA (コルトレイク), BIT-Teatergarasjen (ベルゲン), STUK (ルーヴェン)

製作協力:WP Zimmer (アントワープ), Netwerk (アールスト), Vooruit (ゲント), MDT (ストックホルム), Black Box teater (オスロ), Teaterhuset Avantgarden (トロンハイム), INKONST (マルメ)

協力:Anne-Catherine Kunz, 佐川樹子, Sara Jansen, David Pledger – Dance Massive festival (メルボルン), Urszula Dawkins

助成:Flanders, VGC, Norsk Kulturråd, Fond For Lyd og Bilde, Fond for Utøvende Kunstnere

ツアー助成:Performing Arts Hub Norway

特別協力:駐日ノルウェー大使館

 

            

Produced by: Heine Avdal (Oslo), fieldworks (Brussels)

Co-produced by: Kaaitheater (Brussels), APAP Network, BUDA (Kortrijk), BIT-Teatergarasjen (Bergen), STUK (Leuven)

In collaboration with: WP Zimmer (Antwerp), Netwerk (Aalst), Vooruit (Ghent), MDT (Stockholm), Black Box teater (Oslo), Teaterhuset Avantgarden (Trondheim), INKONST (Malmø)

With thanks to: Anne-Catherine Kunz, Mikiko Sagawa, Sara Jansen, David Pledger – Dance Massive festival (Melbourne), Urszula Dawkins

Funded by: Flanders, VGC, Norsk Kulturråd, Fond For Lyd og Bilde, Fond for Utøvende Kunstnere

Supported by: Performing Arts Hub Norway

Special thanks: Norwegian Embassy in Tokyo

 

            

横浜の稼働中のオフィス、住宅展示場、ショッピングモール、東京のスパイラル全館をスリリングな異化の起こるパフォーマンス空間に変容させたサイト・スペシフィック・コラボレーション『Field Works – office』(2011)、『横浜借景』(2011〜2012)、『「distant voices – carry on」~青山借景』(2015)を経て、fieldworks / ハイネ・アヴダル & 篠崎由紀子がオリジナルのプロダクションを日本で初めて発表します。

『nothing’s for something』は、劇場外のさまざまな場所でのサイト・スペシフィック・ワークを通して彼らが確立した、ダンサーの身体とパフォーマンスのあらゆる現動的/潜勢的要素への非階層的なアプローチを、空っぽの「非=場所」としての劇場空間に適用した作品です。

身体、物体、ドローイング、音と光の振付を通して、この作品は身体とそれを取り囲むものの間に存在する「アフェクト(変様/情動)」を探究します。そして動きの「オリジナリティ」という申し合わせを問い直し、見えないものを可視化することを目指しながら、空間と時間があるひとつの「状態」から別のあり方へと移行する動きを明らかにしてゆきます。

After collaborative site-specific projects with Japanese artists that transformed an operating office, housing exhibition and shopping mall in Yokohama (2011–2012) and the whole building of Spiral in Tokyo (2015) into thrillingly defamiliarizing performative spaces, Heine Avdal and Yukiko Shinozaki come back to Japan with their original productions.

nothing’s for something was created applying their non-hierarchical approach towards the dancer’s body and all the other actual and potential elements of performance, which Avdal and Shinozaki had developed in site-specific works at non-theatre places, to the theatre space as an empty “non-place.”

The choreography of the body, objects, drawings, sound and light explores the “affects” that exist between the body and what surrounds it, and articulates the transitions of space and time from one “state of being” to another, questioning the assumption of “originality” of motives and aspiring to make the invisible visible.

fieldworks / ハイネ・アヴダル & 篠崎由紀子(ブリュッセル/オスロ/東京)fieldworks / Heine Avdal & Yukiko Shinozaki (Brussels/Oslo/Tokyo)

「パフォーマティヴィティ」を重視し、さまざまなメディアの混成物としての動きを解釈へと開き、パフォーマンス、ダンス、ヴィジュアル・アーツ、ヴィデオ、音楽、テクノロジーなどの分野と専門性を活用し、身体と物体、フィクションとノンフィクション、触知可能性と不可視性、有機物と人工物の対立や対比を遊戯的に扱うアーティスト。作品は観客とパフォーマーの関係、パフォーマンスのさまざまな要素に対する非階層的アプローチ、劇場的/非劇場的環境の探究を伴う。

Avdal & Shinozaki are concerned with “performativity” and allows for an open interpretation of movement as a heterogeneous combination of a variety of media. The artists draw on a broad range of disciplines and expertise: performance, dance, visual arts, video, music, and technology. Every performance play on the tension and contrast between the body and objects, fiction and non-fiction, the tangible and the invisible, the organic and the artificial. Their productions include exploration of the relationship between audience and performers, the non-hierarchical approach to the various elements of performance, and the exploration of both theatrical and non-theatrical environments.

Photo by Heine Avdal