東京芸術大学 元町・中華街校舎Tokyo University of the Arts Motomachi-Chukagai Building
〒231-0023 横浜市中区山下町116Map116 Yamashita-cho, Naka-ku, Yokohama 231-0005Map
2.11 Tue 20:00 - 20:30
2.13 Thu 15:00 - 15:30
上演時間Run Time 30分(パフォーマンス30分前開場 |開場中インスタレーション展示あり)30 min(Doors open 30 minutes before the performance with the installation work being exhibited.)

パフォーマンス開演30分前に開場いたします。開場中は場内に設置されたインスタレーションをご覧いただけます。

2.11 Tue 20:00 - 20:30
2.13 Thu 15:00 - 15:30
上演時間Run Time 30分(パフォーマンス30分前開場 |開場中インスタレーション展示あり)30 min(Doors open 30 minutes before the performance with the installation work being exhibited.)

Doors open 30 munites before the performance. The installation work is exhibited while the doors open.

オーディエンス

一般¥1,500

U-25¥1,000

高校生以下無料

 

プロフェッショナル

TPAM参加登録者特典:¥1,000

General¥1,500

U-25¥1,000

High school students and belowFree

 

TPAM Registrant Benefit: ¥1,000

日本語(英語字幕あり)Japanese (subtitled in English)

狐の伝説「信太妻」をレクチャーパフォーマンスで語り直す。岡倉覚三(天心)は、1913年ボストンで、「信太妻」を原作に「The White Fox」というオペラの台本を書き上げるが、未完に終わる。だが実は、隠されていたもう一つのオペラの台本「しろきつね」があった。本作では「しろきつね」の解説と、劇中の狐の歌の重要性を検証し、狐がかつて担っていたものや、狐がいなくなった現在と私たちを再考する。

This project is to recite the Japanese myth of fox "Shinodazuma" in a lecture-performance. Japanese art critic, Kakuzo (Tenshin) Okakura wrote unfinished opera "The White Fox" for the Boston Opera House in 1913 based on "Shinodazuma". With Tomoko Sato's interpretation of finding another opera script by Okakura called "Shiro-Kitsuke" which was surfaced from hiding lately, the importance of a song by a fox in the founded script is examined through the lecture performance. This project has started since Tomoko Sato heard the story of people who used to be possessed by a fox in her hometown. It explores the roles and meanings of a fox in Japan now and then.

佐藤朋子Tomoko Sato

1990年長野県生まれ。2018年東京藝術大学大学院映像研究科メディア映像専攻修了。レクチャーの形式を用いた「語り」の実践を行う。史実の調査過程から浮かび上がる事柄を複眼的につなぎ合わせ、フィクションとドキュメントを行き来する物語を構築する。日本が辿ったいびつな近代化への道のりや、歴史からはこぼれ落ちた出来事など、歴史の複数性への関心と、各地に残る伝説や遺跡などへの興味から作品を制作している。
Born in Nagano in 1990. Lives and works in Kanagawa. Sato obtained her Master of Fine Arts in Film and New Media from Tokyo University of the Arts in 2018. Making use of a lecture format, Sato’s practice focuses on narratives. By linking issues that arise in the process of investigating historical facts in a multifaceted way, Sato constructs a story that interweaves fiction and documentary. Sato’s works are the product of her interest in Japan’s pursuit of a distorted form of modernization and the plurality conveyed by events that have fallen through the cracks of History with a capital H as well as her attraction to legends and ruins that survive in various places.